مدل نظری تحقیق
نوشته شده توسط : رضا

مدل نظری تحقیق به دنبال چهار چوب نظری تحقیق شکل می گیرد, براساس فرضیه هایی که در تحقیق آماده است : چهار چوب تحلیلی و نمادین را بین مفاهیم ذکر شده در فرضیات و متغیر وابسته تحقیق نشان می دهد . این مدل به همراه فرضیات تحقیق به محک آزمون گذاشته می شود که پس از بررسی فرضیات تحقیق احتمال تغییراتی در آن وجود دارد .

 

                           ادبیات تحقیق

 پیشینه تحقیق

هر پدیده دارای سابقه یا پیشینه ای است که مطالعه سابقه آن محقق را در شناسایی و درک دقیق ماهیت آن پدیده یاری می کند. پدیده های اجتماعی وابسته به گذشته اند و در زنجیره ای ازتداوم جای می گیرند , هویت آنان بدون در نظر گرفتن گذشته ای که د رآن تکوین و تبلور یافته اند, به دست نخواهد آمد , لذا سخن از پیوستار به میان می آوریم و در برابر جهش گرایان هیچ امری را در انقطاع از زنجیره تاریخی آن نمی بینیم .(ساروخانی-1372ص147)        

در واقع تحقیق علمی فرایندی مداوم و پویا است که در آن ,گذشته , حال و آینده با هم پیوند می یابند. واقعیتهای مورد تحقیق نیز دارای چنین ریشه ای در گذشته , وضع و حال در زمان موجود و دورنمایی در آینده دارند.

وقتی محقق در خصوص موضوع به منابع مختلف مراجعه می کند:

اولا- از محتوای منابع در رابطه با موضوع  آگاه می شود و بر اساس آن می تواند حد و مرز شناخت علمی را در رابطه با موضوع مشخص کند و آماده شود تا یک گام به جلو بردارد .

ثانیا – با آگاهی از نکات قوت و ضعف منابع در برخورد با موضوع می تواند چهارچوب نظری جامع تر و واقع بینانه تری را شکل دهد و از ارتکاب خطاهای گذشتگان بپرهیزد.

 





:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: